Tips Skema Soalan UPSR / PMR / SPM
UPSR 2009 Matematik 1 (Soalan 1-20) Tips Serta Skema
UPSR 2009 Matematik 1 (Soalan 1-20) Tips Serta Skema
J.1
i) 823 640 è digit 3 membawa maksud 3 000
630 762 è digit 3 membawa maksud 30 000
126 305 è digit 3 membawa maksud 300
548 073 è digit 3 membawa maksud 3
ii) Dengan menggunakan nilai digit-digit 3 tersebut mengikut rumah masing-masing,
Puluh Ribu Ribu Ratus Puluh Sa
0 3 0 0 0
3 0 0 0 0
0 0 3 0 0
0 0 0 0 3
3 3 3 0 3
Jawapannya C: 33 303
S.2
J.2
i) Juta Ratus Ribu Puluh Ribu Ribu Ratus Puluh Sa
8.0 juta = 8 0 0 0 0 0 0 J
0.8 juta = 0 8 0 0 0 0 0 K
0.08 juta = 0 0 8 0 0 0 0 L
0.008 juta= 0 0 0 8 0 0 0 M
ii) Jika dilihat, kad L menunjukkan nilai digit 8 berada pada nilai tempat puluh ribu.
Jawapannya C: L
S.3
J.3
i) Ringgit terdekat bermaksud sa yang terdekat.
Oleh itu, RM 568.35 kepada ringgit terdekat akan menjadi RM 568.00 kerana 0.35 kurang daripada separuh iaitu 0.50
Jawapannya : B. RM 568
S.4
J.4
i) Ingat bahawa
a) bulan April mempunyai 30 hari.
b) Seminggu ialah 7 hari
27 + 3 = 30 April 2004
+ 4 = 4 Mei 2004
Jawapannya : B. 4 Mei 2004
S.5J.5
i) Jisim sebiji betik di atas penimbang = 1.5 kg
Maka, 2 biji betik = 2 x 1.5 = 3.0 kg
Jawapannya: D. 3.0
S.6
J.6
i) Lukis bentuk silinder , kon, dan piramid. Kemudian tandakan berapa jumlah permukaan melengkung, Satah, Tepi dan Bucu bagi tiap-tiap bentuk.
ii) Permukaan melengkung Satah Tepi Bucu
Silinder 1 2 2 0
Kon 1 1 1 1
Piramid 0 5 8 5
Jelas bahawa X dan Y ialah silinder dan kon
Jawapannya : A . X ialah silinder dan Y ialah kon
S.7
J.7
3 0 8 0 1
12 | 3 6 9 6 1 2
3 6
. . 9
0
9 6
9 6
. . 1
0
1 2
1 2
. .
Jawapannya : C 30 801
S.8
J.8
i) Samakan pembawah
7 1 - 3 6 - 1 4
8 8 8
ii) Pinjam 2 atau 16 daripada 7 menjadikannya 17
8 8
iii) 5 17 - 3 6 - 1 4
8 8 8
iv) 1 7
8
Jawapannya : A
S.9
J.9
i) Samakan pembawah
1 10 + 3 8 + 1 3
12 12 12
ii) Tambahkan akan menjadi
5 21
12
iii) Ingat bahawa 12 = 1, maka
12
iv) 6 9
12
v) Jadikan bentuk termudah
6 3
4
Jawapannya : D
S.10
J.10
i) Selesaikan hasil tolak yang pertama
5 3 . 6 0
- 9 . 6 7
4 3 . 9 3
ii) Selesaikan hasil tolak yang kedua
4 3 . 9 3
- 6 . 0 0
3 7 . 9 3
Jawapannya ialah: C . 37.93
S.11
J.11
J.11
i) Penyelesaian ini hendaklah dibuat mengikut turutan. Turutannya adalah seperti berikut:1. (...) ,
2. x atau / bergantung kepada siapa yang lebih kiri kira dahulu
3. + atau - bergantung kepada siapa yang lebih kiri kira dahulu.
ii) Di dalam soalan ini operasi bahagi harus diselesaikan dahulu.
1515 / (3) =
5 0 5
3 | 1 5 1 5
1 5
. . 1
0
1 5
1 5
. .
i) Seterusnya, selesaikan tolak pula,
2 0 4 6
- 5 0 5
1 5 4 1
Jawapannya : C. 1541
S.12
J.12
i) Samakan semua pembawah, (jadikan semua pembawah 8) dan selesaikan.
6 + 4 - 1
8 8 8
= 9
8
= 1 1
8
Jawapannya : C .
S.13J.13
i) Penyelesaian ini hendaklah dibuat mengikut turutan. Turutannya adalah seperti berikut:
1. (...) ,
2. x atau / bergantung kepada siapa yang lebih kiri kira dahulu
3. + atau - bergantung kepada siapa yang lebih kiri kira dahulu.
ii) Di dalam soalan ini operasi tolak harus diselesaikan dahulu.
42.7 - 8 = 34.7
iii) Kemudian teruskan dengan operasi tambah
34.7 + 12.486 = 47.186
Jawapannya A. 47.186
S.14
J.14
i) Selesaikan seriap operasi yang terlibat
RM 50 – RM 4.50 = RM 45.50
ii) Ingat bahawa 105 sen = RM 1.05
RM 45.50 + RM 1.05 = RM 46.55
Jawapannya : B. RM 46.55
S.15
J.15
i) Selesaikan kiraan dalam pecahan
3 15 - 16
20 20
= 2 35 - 16
20 20
= 2 19
20
ii) Tukarkan pecahan ke nombor desimal.
0 . 9 5
20 | 1 9 . 0 0
0
1 9 0
1 8 0
1 0 0
1 0 0
. . .
= 2.95
Jawapannya: B. 2.95
S.16
J.16
i) Selesaikan operasi bahagi tersebut
1 0 . 7 4
3 | 3 2 . 2 2
3
. 2
0
2 2
2 1
1 2
1 2
. .
ii) Tukarkannya menjadi pecahan
1 0 | 7 | 4
1 | 0 | 0
= 10 + 74
100
= 10 + 70 + 4
100 100
= 10 + 7 + 4
10 100
Jawapannya : A
S.17
J.17
i) Tukarkan 9 1 kepada nombor desimal
2
= 9.5 km = 9500m
ii) Selesaikan
5 x 9 500
100
= 1 x 9 500
20
= 9 500
20
= 475m
Jawapannya : C.475m
S.18
J.18
i) Tukarkan 3 1 jam ke jam dan minit
4
1 jam = 60 minit
1 x 60
4
= 15 minit
ii) Selesaikan
Jam minit
3 15
- 56
2 19
Jawapannya : B 2 jam 19 minit
S.19
J.19
i) Tukarkan pecahan ke dalam bentuk nombor desimal
5 1 = 5 . 5liter
2
ii) Selesaikan operasi tolak
5.5 – 3.75 = 1.75liter
iii) Tukarkan liter ke dalam unit ml
Ingat bahawa,
1 liter = 1 000ml
1.75liter = 1.75liter x 1 000
1 liter
= 1 750ml
Jawapannya : D. 1750ml
S.20
J.20
i) Cari isipadu bagi setiap bikar.
500ml, 350ml, 200ml dan 100ml
ii) Kira purata isipadu
Purata isipadu = Jumlah Isipadu
Jumlah bekas
= 500 + 360 + 220 + 140
4
= 1220
4
= 305ml
iii) Tukarkan unit ml ke liter
Ingat bahawa,
1000ml = 1 liter
305ml = 305ml x 1 liter
1 000ml
= 0.305liter
Jawapannya : C. 0.305
Bersambung.........
Sekiranya ada kemusykilan, sila nyatakan di bahagian comment....
Bersambung.........
Sekiranya ada kemusykilan, sila nyatakan di bahagian comment....
0 comments:
Post a Comment