Monday, October 3, 2011

Formula Rahsia Dapat English A SPM

Tips Skema Soalan UPSR / PMR / SPM

Kali ini saya nak kongsi sedikit ilmu tentang teknik yang digunakan oleh pelajar MRSM Kubang Pasu untuk memperolehi A dalam bahasa Inggeris. Teknik ini memang sangat berkesan kerana jumlah pelajar yang memperolehi A-,A dan A+ dalam SPM 2010 (MRSM KP) yang lalu meningkat. Malahan ramai pelajar yang tidak pernah menyentuh A sebelum ini berjaya mendapat A dalam SPM.

Baiklah sebelum itu, saya ingin berterima kasih kepada Teacher Annies Umaimah yang telah mengajar teknik ini kepada saya dan pelajar MRSM KP namun beliau mengingatkan agar tidak mempraktikkan teknik ini seboleh-boleh mungkin. hehe.. ini macam teknik kalau dah tiada jalan lain. Bagi yang sudah biasa tulis karangan tanpa kesalahan grammar dan ayat pun sudah cukup power pun tak perlulah guna cara ini.

Teknik ini adalah untuk mengoptimumkan markah pada bahagian esei, iaitu bahagian yang paling banyak markah. Seperti yang pembaca sekalian tahu pada bahagian esei ini grammar adalah bahagian yang paling di lihat oleh pemeriksa kertas.

Oleh itu, Langkah pertama yang perlu dilakukan adalah kurang seboleh mungkin kurangkan kesalahan grammar. Kebiasaanya perkataan-perkataan bombastic kurang penting berbanding grammar.

Langkah kedua yang perlu diambil berat adalah ejaan. Pastikan tiada kesalahan ejaan pada esei yang ditulis. Seperti tadi, perkataan bombastik yang digunakan akan menjadi kurang penarik sekiranya terlalu banyak kesalahan ejaan. Malahan bagi pelajar yang
sememangnya sudah pakar dalam menulis esei english tapi kalau melakukan banyak kesalahan ejaan pastinya markah tidak akan tinggi.

Langkah ketiga adalah yang ingin saya kongsikan iaitu teknik rahsia ini.
Sebelum itu, sila lihat template esei yang saya gunakan semasa SPM yang lalu, baca di sini. Tapi pastikan like dulu page tu untuk dapatkan fungsi maksimum.Bagaimana, Ok atau tidak esei tu.? Pelik bukan walaupun sudah berbulan-bulan lepas SPM masih ingat esei english (sebabnya saya dah menghafal berpuluh-puluh kali esei ni). Sebenarnya esei itu saya telah hasilkan sejak bulan Jun 2010 dengan esei draft awal dan telah digunakan untuk beberapa peperiksaan selepas itu termasuk trial MARA dan juga SPM. Tapi versi ayat dan tulisan ada la sedikit perubahan. Oh ya.. rahsia ini lebih kepada kertas dua section B: Continous Writing kerana bahagian ini mempunyai pemarkahan yang sangat tinggi iaitu 50 markah manakala section A hanya 35 markah dan semua isi pula sudah disediakan.

Saya tidak pasti SPM 2011 akan berubah atau tidak format kertas soalan tapi sekiranya tidak berubah esei pada section B continous writing akan ada 5 soalan dan soalan kelima adalah soalan satu perkataan contohnya saya tunjukkan soalan-soalan SPM (untuk soalan satu perkataan ni)

Soalan-Soalan yang pernah ditanya dari SPM 2003-2010 bagi English kertas 2 section B

2003
1. A day you wished had never happened
2.You have given a chance to visit a country of your choise. Which country would you choose and why?
3.An invention you cannot live without
4. Friend.
5.Write A story that ends with” if only I had listened to his/her advice

2004
1.Describe a festival celebrated in your area
2.Write a story ending with: ” We have never laughed so much in our lives.”
3.My ideal school
4.How can we help promote tourism in Malaysia
5.Clothes

2005
1.Describe the biggest challenge in your life
2.Write a story with the title: An unexpected visitor
3.How to keep oneself healthy
4.If you were given a chance to be anybody, who would you want to be and why?
5.Music

2006
1.Describe an enjoyable weekend you have experienced.
2.Write a story ending with:”if only I had been more carefully,that wouldn’t happened.
3.What changes would you like to see in your life in the next ten years?
4.How can television help students in their studies?
5.Food

2007
1.Describe an embarrasing experience in your life
2.”Teenagers today are only interested in entertainment”.Do you agree? support your opinion.
3.My early years.
4.Write a story beginning: Kim was nervous when the door opened…
5.Tomorrow

2008
1.Write about a person who has worked hard to succeed in life.
2.Examinations – good or bad?
3.My perfect future husband or wife
4.Write a story ending with:”… Now I realise the value of the true friend.”
5.Stars

2009
1.Describe an unforgettable incident that you saw on your way home from school.
2.School children should not have long holidays. Do you agree?
3.My favourite day of week.
4.Write a story ending with:”…We said our goodbyes and went our separate ways.”
5.Beauty

2010
sorry la tak brapa ingat soalan tuk 2010 nanti saya cari dan updates.

Perhatikan setiap tahun ada soalan yang menggunakan satu perkataan sahaja. Jadi soalan macam ni sebenarnya senang saje nak tackle sebab biasanya ia soalan jenis umum. Cara yang terbaik adalah MENGHAFAL ESEI YANG TELAH SIAP SEDIA.
Walaubagaimanapun perlu ingat bukan pakai hentam sahaja untuk hafal esei. Kalau tersilap langkah menghafal seperti menghafal esei dari buku-buku rujukan dan sebagainya mungkin akan timbulkan rasa syak pemeriksa berkenaan style penulisan kerana pada kertas 2 ada dua section.Lebih malang kalau pemeriksa itu penulis buku itu atau gunakan buku itu untuk mengajar. Selain itu, kalau menghafal karangan yang terlalu advanced Pemeriksa akan dapat lihat perbezaan style karangan pada section A dan section B.

Oleh itu teknik yang betul adalah menulis esei sendiri. Pastikan esei yang dihasilkan adalah UMUM. Maksud umum disini adalalah esei tersebut sesuai untuk semua jenis tajuk karangan. Kalau tidak percaya lihat semula esei saya tadi dan saya jamin semua soalan satu perkataan dari tahun 2003-2010 boleh gunakan esei itu. Saya cuma perlu ubah ending sahaja.

Setelah siapkan esei yang umum pastikan semak esei tersebut dengan teacher. Betulkan apa-apa sahaja kesalahan grammar dan ayat. Setelah itu, tulis semula esei (yang telah dibetulkan) dan lakukan semakan sekali lagi. Ulang proses ini sehingga esei itu perfect. Kalau boleh minta suggestion pada teacher untuk bombastic words yang sesuai diletakkan pada esei.
Setelah esei dirasakan perfect barulah hafal. Hafalan perlu dilakukan selalu agar betul-betul ingat dan tiada satu perkataan pun silap semasa menulis semula.
-Harap tips ini dapat membantu anda memperolehi A dalam bahasa inggeris SPM. Selamat berjaya.

Update:

Bagi calon SPM 2011 teknik ini masih lagi boleh diguna pakai untuk tahun ini. Justeru bagi yang ingin menggunakan kaedah menghafal esei ini boleh teruskan. Good luck.

Sumber : http://www.mahadirlab.com

Selamat Maju Jaya

2 comments:

jAYASRI said...

thanks 4 the info

A H Rahmat said...

you're most welcome

Post a Comment