Dipetik daripada web http://cikguazharrodzi.blogspot.com/
Begitulah bunyi soalan yang kerap diterima oleh guru Bahasa Melayu yang mengendalikan kelas peperiksaan, khususnya tingkatan 5. Soalan datangnya daripada murid, ibu bapa dan para guru. Kebiasaannya, panitia bahasa akan diminta untuk merangka strategi menghasilkan seberapa banyak calon A+ berdasarkan kiraan kepala (head count), unjuran pencapaian (expected target result, ETR), dan pencapaian dalam ujian, serta peperiksaan peringkat dalaman sekolah (actual target result, ATR).
Bagi sekolah-sekolah harian biasa, mata pelajaran Bahasa Melayu menjadi penentu peratus pencapaian Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Maka, kumpulan berisiko pencapaian rendah akan dimasukkan dalam kategori harapan lulus (halus), potensi lulus (polus), atau gagal hampir lulus (galus). Seorang guru cemerlang bahasa secara berjenaka memberitahu bahawa sepatutnya ada program yang dinamakan garuk (gagal teruk).
Sekolah-sekolah kawalan dan pilihan seperti sekolah berprestasi tinggi (sbt), sekolah kluster kecemerlangan, sekolah asrama penuh, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), sekolah yayasan negeri (Yayasan Islam Kelantan, Imtiaz Terengganu, Izzuddin Shah, Ipoh), sekolah elit swasta (seperti Kolej Yayasan Saad, Sekolah Rantau Petronas, Seri Cempaka) dan sekolah-sekolah teknik akademik akan mempunyai sasaran yang lebih tinggi. Sasaran kelompok sekolah berkenaan ialah 100 peratus A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu SPM. Namun, kebiasaannya ada juga beberapa orang calon yang hanya memperoleh gred A, A- atau sekadar B+.
Selain kerja keras panitia bahasa di sekolah, calon-calon peperiksaan awam kini juga mempunyai akses kepada laman sesawang bahasa, bahkan Astro, penyiar televisyen berbayar, kini telah menawarkan saluran khas untuk calon peperiksaan UPSR, PMR dan SPM. Sama ada saranan-saranan laman sesawang dan Astro benar-benar membantu calon peperiksaan SPM memerlukan suatu analisis kritikal oleh pakar. Sebabnya mudah sahaja, iaitu peraturan pemarkahan sebenar tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA), dan sesiapa juga yang terbabit dalam pembinaan item, pentaksir dan pegawai boleh dikenakan hukuman penjara dan denda jika bertindak membocorkan maklumat terperingkat itu.
Pilihan yang ada kepada guru ialah sukatan pelajaran, huraian sukatan pelajaran dan buku teks. Selain itu, garis panduan umum tentang keperluan peperiksaan memang disebarkan kepada awam, termasuk laporan prestasi calon. Guru-guru bahasa akan menerima pendedahan teragih daripada peringkat kebangsaan, negeri, daerah, zon dan sekolah.
Berdasarkan perbincangan rasmi dan tidak rasmi, perbezaan antara calon A+ dengan gred-gred yang lain ialah dari segi kepekaan terhadap tugasan soalan. Calon A+ sentiasa peka tentang ambilan isi jawapan dan keperluan huraian bagi setiap soalan atau pecahan soalan. Mereka awal-awal lagi menentukan aras soalan, sama ada aras petikan, aras kbkk, atau aras komsas, serta soalan respons terbuka atau respons tertutup untuk karangan..
Setelah aras soalan ditentukan, calon A+ akan memastikan tumpuan (fokus) tugasan soalan. Mereka akan hanya menjuruskan penulisan jawapan kepada kehendak berkenaan, tanpa menulis perkara-perkara lain. Pendek kata, calon A+ dapat mentakrifkan liputan jawapan yang dikehendaki, dan dalam masa yang sama peka terhadap batasan atau had yang ditentukan...
Selamat Maju Jaya
0 comments:
Post a Comment